Tracimat werft aan! Raadpleeg onze vacatures en solliciteer nu. Wie weet word jij onze volgende collega.
22 jun 2022

Verplichte tracering en sloopopvolging van sloopafval voor omgevingsvergunningsaanvragen vanaf 1/07/2022

Situatie 2018 - 30 juni 2022:

Sinds 2018 bestaat er een verplichting om een sloopopvolgingsplan (SOP) op te stellen voor sloop-, renovatie- of ontmantelingswerken die vallen onder het toepassingsgebied van Vlarema art. 4.3.3., zijnde:

  • Niet-residentiële gebouwen met een bouwvolume > 1000 m³
  • In hoofdzaak residentiële gebouwen met een bouwvolume > 5000 m³ (m.u.v. eengezinswoningen)
  • Infrastructuur- en onderhoudswerken met een volume > 250 m³

De traceerbaarheidsprocedures via Tracimat vzw werden hierbij als een vrijwillig systeem in het leven geroepen met als doel de selectieve sloop van gebouwen en infrastructuur te stimuleren, de kwaliteit van de steenachtige puinfractie en andere sloopmaterialen te verbeteren, alsook de milieu- en humane risico’s als gevolg van de verspreiding van gevaarlijke stoffen (inclusief asbest) te verkleinen.

Nieuwe situatie vanaf 1/07/2022:

Vanaf 1/07/2022 worden de verplichtingen voor de opdrachtgever én voor de uitvoerder van de sloopwerken uitgebreid. Voor werken waar de opmaak van een sloopopvolgingsplan verplicht is, wordt ook een conformverklaring* en de tracering van het sloopafval verplicht. Deze nieuwe verplichtingen gelden voor werken waarvoor een omgevingsvergunningaanvraag wordt ingediend vanaf 1/07/2022 en houden concreet in dat de opdrachtgever, sloper of wegenbouwer voor bovenstaand type werven de volledige traceerbaarheidsprocedure via Tracimat dient te volgen. Als erkende sloopbeheerorganisatie attesteert Tracimat vzw het volledig proces van de selectieve sloop en biedt zij ondersteuning aan alle actoren in het sloopproces.

* Vereist bij de aanbestedingsdocumenten, nog niet vereist bij de omgevingsvergunningsaanvraag (wel ten sterkste aanbevolen - zie FAQ 'Is een conformverklaring van een SOP vereist bij de omgevingsvergunningsaanvraag?').

Waar moet u als opdrachtgever of uitvoerder van de sloopwerken vanaf 1/07/2022 rekening mee houden?

Om tijdig in orde te zijn met de nieuwe regelgeving die in werking treedt vanaf 1 juli 2022, dient u met onderstaande zaken rekening te houden:

OPDRACHTGEVER:

  1. Geef tijdig de opdracht aan een bij Tracimat aangesloten deskundige om een sloopopvolgingsplan (SOP) op te maken conform de standaardprocedures zodat dit kan worden toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag.
  2. Laat de sloopdeskundige het SOP vervolgens indienen bij de sloopbeheerorganisatie, ter conformverklaring. Het conform verklaarde SOP moet worden toegevoegd aan de aanbestedingsdocumenten, de prijsvraag en de contractuele documenten. 
  3. Voeg het conform verklaarde sloopopvolgingsplan ook bij het bestek en voorzie de nodige posten voor de toepassing van de wetgeving rond sloopopvolging. Raadpleeg hiervoor onze'Richtlijnen voor de opmaak van een bestek - sloopopvolgingsplan en sloopopvolging'. Een goed SOP en een goed bestek leidt tot een goede offerte en vermindert de verrassingen en meerkosten bij de uitvoering.
  4. De uitvoerder van de sloopwerkzaamheden koppelt zich m.b.v. de conformverklaring aan een dossier in het digitaal portaal van Tracimat vzw. De start der werken dient vervolgens 15 dagen voor aanvang van de werken door de uitvoerder van de sloopwerken te worden gemeld bij de sloopbeheerorganisatie.
  5. Voor gebouwen > 1000 m³ waar asbest voorkomt dient een controlebezoek te worden uitgevoerd door de sloopdeskundige. Voor infrastructuurwerken en gebouwen < 1000 m³ dient er geen controlebezoek te worden uitgevoerd tenzij dit door de sloopbeheerorganisatie of bouwheer wordt opgelegd (bijv. bij complexe kunstwerken, bruggen of tunnels met asbesthoudende coatings of verven).
  6. Na de eventuele uitvoering en goedkeuring van een controlebezoek, én voordat het puin wordt afgevoerd naar een breker (producent gerecycleerde granulaten), moet de uitvoerder van de sloopwerken een verwerkingstoelating (VWT) bij de sloopbeheerorganisatie aanvragen.
  7. Voor werven waar een controlebezoek uitgevoerd werd, bundelt de sloopdeskundige alle bevindingen van de uitgevoerde controlebezoeken samen in de vorm van een controleverslag. Hierin maakt de sloopdeskundige de eindbalans op van het verloop van de werf en bezorgt hij alle relevante informatie (afgiftebonnen, bestemmelingen,…) m.b.t. de tracering van de materialen aan de sloopbeheerorganisatie. Via het digitaal portaal kunt u als architect op die manier de bestemming van alle afgevoerde materialen raadplegen.
  8. Na afloop van de werken en goedkeuring van het controleverslag (indien van toepassing) levert de sloopbeheerorganisatie tenslotte een sloopattest af aan de uitvoerder van de sloopwerken. Deze bezorgt het sloopattest nadien aan de opdrachtgever/houder van de omgevingsvergunning en toont hiermee aan dat hij conform het sloopbeheersysteem heeft gewerkt.

U kunt zich als opdrachtgever gratis aansluiten bij de sloopbeheerorganisatie. Zo krijgt u toegang tot alle dossiers waar u als opdrachtgever bent opgegeven

UITVOERDER VAN DE SLOOPWERKEN:

  1. Een conform verklaard sloopopvolgingsplan is noodzakelijk en zal worden toegevoegd aan de aanbestedingsdocumenten, de prijsvraag en de contractuele documenten. U heeft de conformverklaring nodig om u aan het dossier te koppelen in ons digitaal portaal.
  2. De start der werken dient 15 dagen vóór aanvang van de werken door de uitvoerder van de sloopwerken te worden gemeld bij de sloopbeheerorganisatie (via digitaal portaal).
  3. Voor gebouwen > 1000 m³ waar asbest voorkomt dient tijdens of vlak na de asbestverwijderingswerken een controlebezoek te worden uitgevoerd door een bij Tracimat aangesloten sloopdeskundige. Voor infrastructuurwerken en gebouwen < 1000 m³ dient er geen controlebezoek te worden uitgevoerd tenzij dit door de sloopbeheerorganisatie of bouwheer wordt opgelegd (bijv. bij complexe kunstwerken, bruggen of tunnels met asbesthoudende coatings of verven).
  4. Na de eventuele uitvoering en goedkeuring van een controlebezoek moet de uitvoerder van de sloopwerken een verwerkingstoelating (VWT) bij de sloopbeheerorganisatie aanvragen om de puinfractie naar een erkende producent voor gerecycleerde granulaten (breker) af te voeren.
  5. Een sloopattest moet na afloop van de werken door de uitvoerder van de werken bij Tracimat vzw worden aangevraagd. De uitvoerder van de sloopwerken bezorgt het sloopattest vervolgens aan de houder van de omgevingsvergunning waarmee die aantoont dat hij conform het sloopbeheersysteem heeft gewerkt.

Sluit u tijdig aan bij Tracimat vzw (meer info, klik hier) en samen bereiden wij u voor op deze nieuwe verplichtingen. 

Waarom deze verplichting?

De bouw is een enorme verbruiker van materialen en grondstoffen. Dat heeft een grote impact op het milieu. Om deze te verminderen zullen hoogwaardige recyclage en hergebruik nodig zijn. Met de nieuwe Vlarema verplichtingen bevestigt de Vlaamse regering dat een kwaliteitsvol sloopopvolgingsplan, een traceerbaarheidssysteem en een goede opvolging van de sloopwerken hiertoe essentiële voorwaarden zijn. Bovenstaand traceringssysteem is voorlopig uniek in Europa en vormt een essentiële voorwaarde om het klassiek proces van downgrading om te buigen naar frequenter en hoogwaardiger hergebruik en recyclage.

De tracering start met de identificatie en inventarisatie van alle gevaarlijke en niet-gevaarlijke materialen in de vorm van een sloopopvolgingsplan (SOP), een opvolging van de correcte verwijdering van deze materialen en gaat na wat er gebeurt met de afvalstoffen die vrijkomen tijdens de sloop- en afbraakwerken. Dat reduceert de milieurisico’s en vermijdt de verspreiding van asbest en andere gevaarlijke afvalstoffen in de omgeving. De afvalstromen worden zuiverder, wat hoogwaardigere recyclage mogelijk maakt. Dat is een stap in de richting van een circulaire economie. 

Daarnaast wordt een databank opgebouwd die een basis vormt voor de verdere ontwikkeling van urban mining. Dankzij de verplichting kunnen ook meer gegevens verzameld worden over de herkomst, de hoeveelheid en de verwerkingswijze van de sloopmaterialen. Op die manier worden de materiaalstromen in de keten zichtbaar en kan het beleid gerichter en sneller worden bijgestuurd.

Door urban mining / datamining kan eveneens onderzocht worden welke materiaalstromen in de toekomst vrijkomen, en welke samenwerking er mogelijk is tussen de sorteer-, reinigings- en verwerkingsinrichtingen voor de verschillende fracties. Afvalstoffen voor de ene verwerker zijn potentiële grondstoffen voor de andere verwerker. Een betere sloopopvolging door de sloopbeheerorganisatie kan een transitie naar circulaire verdienmodellen binnen de bouwsector ondersteunen.